SShk´s ordinarie årsmöte 24/4 2010 Scandic Hotel, Västerås

Röstlängd:
Kaj Kiiskilä, Beth-Lis Raghall, Ingrid Käll, Marianne Olofsson, Barbro Simarro, Bengt-Åke Andersson, Bengt-Erik Ljung, Ingmarie Olofsson, Lars Ankarbäck, Karina Larsson, Elin Ankarbäck, Anna-Maria Nygårds, Christina Antila, Jane Ankarbäck, Sanna Larsson, Lina Jansson, Gunilla Odenfelt, Ann-Sofie Nordh, Anders Andersson, Anderz Eriksson, Gunilla Johanson, Stefan Johanson, Inger Ericsson, Björn Magnusson, Anne Sophie Karlsson, Inga-Britt Lundberg, Bernt Nilsson, Berndt Klingeborn, Margareta Olsson, Maydon Rågåker, Kicki Nordlund

1. Justering av röstlängden.
Ordförande Anders Andersson öppnade årsmötet och hälsade alla välkomna.
Röstlängden justerades till 31 st.

2. Val av ordförande för mötet.
Stefan Johansson valdes att leda årsmöteshandlingarna.

3. Styrelsens anmälan om protokollförare vid mötet.
Styrelsen utnämnde Kaj Kiiskilä till protokollförare för årsmötet.

4. Val av två justeringsmän tillika rösträknare, som tillsammans med mötesordföranden skall justera protokollet.
Anna-Maria Nygårds och Ann-Sofie Nordh valdes till justerare tillika rösträknare.

5. Beslut om närvaro- och yttranderätt förutom av klubbens medlemmar.
Närvarande Felicia Jacobsson beviljades närvaro- och yttranderätt.

6. Fråga om mötet blivit stadgeenligt utlyst.
Årsmötet var stadgeenligt utlyst. I Sennenbladet 2009/4 och 2010/1.

7. Fastställande av dagordningen.
Dagordningen fastställdes och godkändes.

8. Styrelsens årsredovisning, balans- och resultatredovisning, redogörelse för arbetet med avelsfrågor samt revisorernas berättelse.
Styrelsens verksamhetsberättelse föredrogs och årsmötet beslutade att lägga verksamhetsberättelsen till handlingarna.
Skattmästare Margareta Olsson redogjorde ingående för resultat- och balansräkningen för 2009.
Revisionsberättelsen föredrogs av revisor Kicki Nordlund, och där revisorerna tillstyrkte om ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

9. Fastställande av balans- och resultaträkning samt beslut om enligt dessa uppkommen vinst eller förlust.
Årsmötet fastställde resultat- och balansräkningen samt godkände styrelsens förslag till disposition av årets överskott 19122:42kr , att överföras i ny räkning.

10. Styrelsens rapport om de uppdrag föregående årsmöte givit till styrelsen.
Föregående årsmöte omfattade inga uppdrag till styrelsen.

11. Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen.
Årsmötet beslutade att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.

12. a. Beslut om styrelsens förslag till verksamhetsplan
Årsmötet antog styrelsens förslag till verksamhetsplan, som förtydligades i Sennenbladet 2010/1, under respektive kommittéer och råd.

b. Beslut om avgifter för kommande verksamhetsår
Medlemsavgiften på 250kr för fullt betalande medlem, 100kr för familjemedlem samt 350kr för medlem i utlandet, dvs. oförändrat från föregående årsmöte, fastställdes av årsmötet.

c. Beslut om styrelsens förslag till rambudget.
Rambudgeten godkändes av årsmötet.

13. Val av ordförande, ordinarie ledamöter och suppleanter i styrelsen enligt stadgarna § 8, samt beslut om suppleanternas tjänstgöringsordning.
Till ordförande valdes Anders Andersson. (1år) Till ordinarie ledamöter valdes Kaj Kiiskilä, Björn Magnusson samt Bernt Nilsson.
Som suppleanter valdes Jan Herngren, Ingrid Käll och Marianne Olofsson, i den tjänstgöringsordningen.

14. Val av två revisorer och två revisorsuppleanter enligt stadgarna § 9.
Till revisorer valdes Elisabeth Spång och Kicki Nordlund och till revisorsuppleanter valdes Stefan Johansson och Ylva Fritzell Ejheden.

15. Val av valberedning enligt stadgarna § 10.
Till valberedningen valdes Bengt-Erik Ljung , Christina Waldenström och Britt Klingeborn, som även utsågs till sammankallande.

16. Beslut om omedelbar justering av punkterna 13 – 15
Årsmötet beslutade om omedelbar justering av punkterna 13-15.

17. Övriga ärenden som styrelsen har överlämnat till årsmötet eller som senast 21 dagar före årsmötet har anmälts till styrelsen. Anmälan av sådant ärende skall vara skriftlig. Till ärendet skall styrelsen för behandling av årsmöte avge utlåtande och lämna förslag till beslut. Väcks vid ordinarie årsmöte förslag i ett ärende som inte finns medtaget under punkt 17. kan, om årsmötet så beslutar, ärendet tas upp till behandling men inte till beslut.

Motion 1
Vi önskar att klubben aktivt arbetar för att ED-belastade föräldradjur EJ ska få registrera sina avkommor hos SKK.

Anette Häggström
Ulf Käll
Karl Ågren
Carin Ågren
Linnéa Karlsson
König Karlsson

Styrelsens svar: Motionen avslås.

Men avelsrådet får i uppdrag att sondera med SKK´s avelskommitté om ämnet.

Motion 2
Motion angående valpförmedling och rasinformation.

Under många år har det funnits valpförmedling via personlig kontakt på SShk. Sedan en tid är denna nerlagd. Bakgrunden till denna motion är att det tidigare framförts frågor om valpförmedlingen och även om möjlighet för rasinformation via förmedlingen. Valpförmedling och rasinformation via personlig kontakt är betydelsefull, speciellt för oss med en relativt ovanlig ras. Möjligheterna att veta vem (via hemsidan) som kan ge mer information är inte tillräckliga. Då antalet grosser är litet, så är idag möjligheterna att träffa hundar och rasintresserade små på många ställen. Om man vill veta mer om rasen, få möjlighet att se och träffa hundarna i verkliga livet är personlig kontakt värdefullt. Sammanfattningsvis är det av stor betydelse för vår ras att på bästa sätt sprida och ge information inte bara genom vart det finns valpar.

Mot bakgrund av ovanstående yrkar jag att årsmötet beslutar att Svenska Sennenhundklubben från och med 2011 återinför valpförmedling och rasinformation via personlig kontakt som ett komplement till SKK´s tjänster.

Styrelsens svar: Motionen avslås

Med motivering att styrelsen har tidigare beslutat att avskaffa valpförmedling, med anledning att efterfrågan på denna tjänst är väldigt liten, samt att SKK kommer att lansera valpförmedling i sin regi.

Motion 3
Motion angående Sennenbladet.

Sedan flertalet år har Sennenbladet haft ett liknande utseende gällande framsida. Där borde det på ett bättre sätt framgå att det ingår fyra raser. Bakgrunden till denna motion är att jag upplevt att flera av de som har eller är intresserade av korthårsraserna uppfattar tidningen som en rastidning för berner. Detta leder till att det är svårt att motivera sk. vanliga hundägare att bli medlemmar då tidningen är en stor del i medlemskapet.

På de senaste 8 årens 32 nummer har grosser varit omslagsbild tre gånger, appenzeller och entlebucher fyra gånger vardera.Att få en rättvis fördelning baserat på antal hundar är inte det lättaste. Däremot kan en rubrikrad med utbytbara småbilder på samtliga raser tillsammans med tidningsnamnet samt en större rasbild under ge en mer inbjudande tidning för alla. Att få in material till detta vore inte så svårt då det finns tillgångar hos flera medlemmar. Sammanfattningsvis innebär mitt förslag att Svenska Sennenhundklubben ger Sennenbladet ett utseende som stämmer bättre överrens med de fyra raserna som ingår i klubben.

Mot bakgrund av ovanstående yrkar jag att årsmötet beslutar att SShk från och med nr.3 2010 ändrar layouten för Sennenbladets framsida.

Styrelsens svar: Motionen avslås.

Detta är ingen fråga för årsmötet att besvara, utan en fråga till chefredaktör/ansvarig utgivare att ta ställning i.

Motion 4
Motion angående Sennenhundklubbens rasbeskrivning av Grosser.

Rasbeskrivningen av grosser på SShk´s hemsida och den rasbeskrivning som finns tryckt för utdelande på ex. utställningar. Bakgrunden till denna motion är att jag anser att det inte är en rättvis och korrekt beskrivning av grossern. Beskrivningen innehåller dessutom felaktiga påståenden samt texten att tänka på som inte har med rasen att göra. Både för uppfödare och övriga rasintresserade är det viktigt att rasens framställning ger både positiv och tänkvärd information. Sammanfattningsvis är det viktigt att rasen beskrivs utifrån ett större underlag än vad som framgår av det som idag finns.

Mot bakgrund av ovanstående yrkar jag att årsmötet beslutar att SShk så snart som möjligt gör en rasbeskrivning byggd på ett bättre underlag än det befintliga.

Styrelsens svar: Motionen avslås.

Denna fråga disskuteras under rasspecifika avelsstrategier, som är ett kontinuerligt pågående arbete.

Mötesordförande Stefan Johanson:______________________________________________

Protokollförare Kaj Kiiskilä:_____________________________________________________

Justerare Ann Sofie Nordh:________________________________________________________

Justerare Anna-Maria Nygårds:__________________________________________________